Początek
Informacje
Różności
Rekrutacja
Kontakt

Jak uczymy

W klasach I-III  jako rozszerzenie podstawy programowej MEN realizowany jest program mgr Anny Aliny Dąbrowskiej "Metod wielorakiego stymulowania rozwoju dziecka w klasach I-III nauczania zintegrowanego"

W klasach IV-VIII realizujemy rozszerzone programy: j. angielskiego, matematyki, przyrody, j. polskiego  na bazie programów własnych nauczycieli  a w ramach zajęć dodatkowych prowadzimy: kółko matematyczne, kółko historyczne, kółko przyrodnicze, kółko muzyczne, kółko plastyczne, kółko teatralne, kółko lekkoatletyczne, basen, zajęcia wyrównawcze z ortografii  oraz matematyki. 

Zgodnie z porozumieniem zawartym z klubem BUDOKAN dla uczniów naszej szkoły prowadzone są zajęcia karate.

Uczenie się to proces wykorzystujący doznania i doświadczenie. Bazą dla formowanego rozumienia, z której rozwija się koncepcja i myślenie tworzą „doświadczenia" naszych zmysłów.

Małe dziecko raczej się uczy niż bawi. Można je nauczyć absolutnie wszystkiego co prezentuje się mu w sposób rzetelny za pomocą faktów. Fakty są podstawą wiedzy.

Gdzie ma początek uczenie się?

W mózgu, a może w całym układzie nerwowym? Podstawową cechą wszystkich komórek nerwowych (neuronów) jest pobudliwość, stan funkcjonalny komórek nerwowych, poziom ich pobudzania, zmieniania się po wpływem działających na nie różnego rodzaju bodźców.

Autor programu

Mgr Anna Alina Dąbrowska – autorka programu „Metoda wielorakiego stymulowania rozwoju dziecka w kształceniu zintegrowanym klas I-III” . Nauczyciel dyplomowany z trzydziestoletnim stażem pracy pedagogicznej.  

Z jej metod, adekwatnych do możliwości i potrzeb współczesnego dziecka, korzystali nie tylko wrocławianie, ale np. studenci Uniwersytetów z Litwy, Francji, Japonii. Uważa, że nauczyciel pracujący z dzieckiem, wrażliwość do niego musi mieć w opuszkach palców a prócz tego  ogromną wiedzę, nieustannie weryfikowaną. Pełna energii i wigoru czuwa nad realizacją swojego programu, dostosowuje go do potrzeb i zdolności dzieci, wprowadza nowe elementy,  szkoli nauczycieli. Pełni rolę doradcy programowego.

 

Ilu ludzi w dzisiejszym społeczeństwie, niezależnie od kraju w którym mieszka, podnosi kamień przygląda mu się i zastanawia nad jego pochodzeniem? Kto z nas znajduje czas na obserwacje przyrody : opadanie liści jesienią , rozkwit roślin wiosną? Kto słucha śpiewu ptaków i przygląda się motylowi wychodzącemu z kokonu?

 

Ideą programu napisanego dla nas przez p. mgr  Annę Alinę Dąbrowską jest uczenie przez zmysły, czynnościowo-pojęciowe, uczenie poprzez fakty. W zasadzie dla do tej idei nie są potrzebne mury szkolne. One zamiast wspierać proces edukacji dziecka oddzielają go od wiedzy! Przyjęte systemy edukacji, nie tylko w Polsce kompletnie nie przystają do dynamicznie zmieniającego się świata. Czego można więc uczyć? Zatrzymania w pędzie, związków przyczynowo-skutkowych, logicznego myślenia, łączenia faktów, zadawania pytań. Czas dwuwymiarowego nauczania (tablica-zeszyt) odszedł do historii i nie ma co za nim tęsknić! Nie był dobry.

 

Program edukacyjny realizowany w naszej szkole zawiera podstawę programową pełną zalecaną przez MEN. Wszystkie tzw. Zajęcia dodatkowe stanowią naczynia połączone. Rozszerzona muzyka z grą na instrumentach to baza matematyki i języków obcych, zajęcia ruchowe to szansa uczenia w ogóle.

 

Czytanie całościowe - pojęciowe

Czytanie ze zrozumieniem treści i uczenie wieloznaczności pojęć to podstawa nauki czytania metodą mgr. Anny Aliny Dąbrowskiej .

 

Języki obce

w naszej szkole uczymy , począwszy od klasy I trzech języków obcych: angielskiego, rosyjskiego i chińskiego (dialekt mandaryński) ponieważ stoimy na stanowisku , ze sam angielski to za mało. Nauka każdego z w/w języków to nie tylko materiał leksykalny ale cała sfera kultury, sztuki, religii, tradycji, obyczajów.

 

Matematyka

to matematyko-przyrodo-geografia z logiką. Rachunkowość , często mylona jest w kształceniu zintegrowanym z matematyką u nas jest elementem składowym nauczanej przez nas matematyki.

W tym miejscu składam serdeczne podziękowania p. Ani Dąbrowskiej za desperację z jaka potrafi walczyć o porządne uczenie dzieci i  potrafiła tą desperacją zarazić naszych nauczycieli.

Małgorzata Lech - Krawczyk  -  osoba prowadząca